COMPARING MEDIA SYSTEMS.
HSRC RESE ) I
WEST MEETS EAST ARCH OUTPUTS

April 23-25, 2007 Wroclaw, Kliczkow Castle Ll-_ra E 5

Titie: A Perspective from the South: Triggers and signs of change

Author; Adrian Hadland*

Abstract: In the early 1990s, South Africa underwent dramatic change in both its
political system and its media system. Part of that change was a significant shift in
the degree and form of political parallelism, as a wholly new {(democratic) regime
sought to realign media ownership, content, diversity and the regulatory
framework to suit a new set of political and social priorities. Locating an African
country in the Three Models paradigm casts new light on the Hallin-Mancini
hypothesis. It tests a number of assumptions, some of which hold and some of
which require fresh consideration. In particular, the paper highlights the triggers
and signs of media system change in a brand new democracy and discusses
what the implications of this are for the consolidation of democratic political
systems. This clearly has significance not just for the countries of the south, but
for all emerging democratic states. This paper argues that media systems in new
democracies, particularly in the developing world, face the very real danger of
slipping away from the homogenizing attributes of the liberal model back towards
the instrumentalism and interventionism that characterise Hallin and Mancini’s
conceptualization of Polarised Pluralism. This paper is based on a PhD thesis -
submitted in February 2007 - in which the Hallin-Mancini paradigm is applied to
South Africa’s political and media systems, both of which underwent radical
transformation in a short period of time.

* Adrian Hadland is a chief research specialist with the Democracy and
Gavernance research programme of South Africa’s Human Sciences Research
Council {HSRC). He submitted his PhD on Comparing Media Systems in February

2007 through the University of Cape Town's Centre for Film and Media Studies.



Introduction

Unlike any of the 18 countries used to populate Hallin and Mancini's Comparing
Media Systems paradigm, South Africa has recently experienced dramatic,
profound change both in its political system and in its media sector. Indeed, if
there is one defining characteristic of the South African media market over the 13
years since the country’s transition from apartheid to democracy, change is
probably it. Certainly, there are trends in place that were around before South
Africa's first demacratic election in April 1994, indeed for decades prior to that.
The country's media sector is still dominated by four or five companies and their
products, just as it was a century ago. But in many key areas such as patterns of
ownership, diversity, products, audience and even roles and functions, the South

African media now is virtually unrecognisable compared to the early 1990s.

The extent, rapidity and contemporaneity of the transformation experienced in the
South African media sector offers a very particular and rigorous challenge to
Hallin and Mancini's Three Models paradigm: how does it cope with change’? After
all, several other critical methodologies, such as political economy, do devote
considerable attention to this aspect. The short answer is that Hallin and Mancini's
paradigm does not cope very well. Comparative Media Systems does offer an
account of the process of media system change, and it does set out an
understanding for the direction of that change, based on the theoretical
underpinnings of the paradigm as a whole. An important part of this paper will be
devoted to elucidating this understanding of both the process and direction of

media system change. It will argue that there are a number of key weaknesses

[



within Hallin and Mancini's paradigm both in how change is defined and in

understanding how and why change takes place.

Change in an emerging democracy may, for instance, be quite different from the
shifts and transformations that older, more stable systems undergo. This naturally
has an impact on the degree and pace of change within corresponding media
systems. Many post-colonial, democratic states in Africa, for example, are
effectively one-party systems with many of the networks, structures and values of
their authoritarian and even pre-colonial pasts still very much in evidence. This is
a different kind of democracy to the versions that exist elsewhere, most

particularly compared to the developed, western states that mostly populate the

Three Models paradigm.

Even though mature systems go through a process of constant change
themselves, as Hallin and Mancini discern, they are likely to cope with the
potential triggers of change more comfortably. They are unlikely, for example, to
have to manage a dramatic swing in the value of their national currency or a
massive sudden outflow of foreign investment. New market entrants with global
connections are unlikely to shift the whole shape of the sector. Newer, smaller
systems are more vulnerable. They are buffeted and transformed by phenomena
that would cause only marginal shifts over the long-term in larger, more stable
systems. And, with the legacy of pre-democratic values, alliances and systems
pressing for adoption and even formalisation, change may also not be in Hallin
and Mancini's anticipated direction toward the Liberal mode! (which | have termed

Liberal drift).



During the course of my own research, submitted as a PhD thesis in February
2007, | have attempted to apply Hallin and Mancini’s paradigm to the specific
case of South Africa. What | would like to do in this paper is not necessarily delve
too deeply into the detail of this exercise, but attempt instead to draw out a
number of findings and conclusions. In this way | hope to draw the attention of
delegates to debates and guestions that may find resonance within their own work
and thinking. In this way, the intersection of scholarship is encouraged and the

experiences of the south made maore relevant.

In this paper, | will be focusing on four findings that | hope will provoke some
debate at this conference. These findings suggest that Comparing Media
Systems:
1. does not cope with rapid, dramatic systemic change or with divergent
madels of democracy very well;
2. expects too much of homogenisation, particularly in emerging democracies
with powerful majority parties;
3. misses how commercialisation can actually enhance the process of political
parallelism and state intervention, rather than diminishing them; and,
4. understates the diverse means by which states can intervene in media
systems, particularly coercive means
Before tackling these four findings, | will briefly summarise recent developments in
South Africa's political and media systems to provide the context for the

discussion that follows.



The South African Experience

There will be few years in South African history with as much significance as
19984, the year the country became a democratic siate, held ifs first elections with
universal franchise and elected Nelson Mandela as its first black president.
Though the world had begun to warm-up to the idea of a new South Africa in the
lead up to the April 27 election of 1994 — sanctions had eased and foreign
investment had started to trickle in — the doors to the warld were well and truly
flung open in the heady days after the poll. The country’s shift from global pariah

to universal icon of hope and reconciliation was as rapid as it was largely

peaceful.

Naturally and inevitably, the switch had massive repercussions on many aspects
of the South African polity, not least on the purveyors of the country's newspapers
and magazines. For more than a century, the print industry had enjoyed a tightly
structured fraterity with barriers to entry as high as the barbed wire fences
surrounding the country's military establishments. In spite of the fact that 80% of
South Africa’s population was biack in 1994, a genuinely black press had not
been allowed to develop. Indeed laws had been framed during the apartheid era
that expressly forbade newspapers and magazines from reporting on black
political leaders or parties or even from covering important political and social

developments if they occurred in zones designated as black living areas.

With television only arriving in the mid-1970s (very late by world standards) and
the broadcast sector tied up in a state monopoly until the early 1990s, there was

little opportunity for the convergence of technologies or for the amalgamation of



multi-media empires that was in full force in the rest of the world. Apartheid
isolation ensured no substantial foreign investment in the mainstream print sector
until 1993, leaving largely undisturbed a language- and race-based oligopolistic
division of the spoils between two major Afrikaans language newspaper
companies, Nasionale Pers and Perskor, and two English language ones, Times
Media Limited and the Argus Publishing and Printing Company. The sector was

clearly ready for a major overhaul.

Meclia Change

In the days following South Africa’s first democratic election in April 1994, an
extraordinary thing happened in the country’s print media sector. People stopped
buying newspapers. Across the board, virtually every title, whether daily, weekly,
metropolitan or provincial, experienced a significant decline in circulation (see
Table 1). Cape Town's major afternoon daily, the Cape Argus, lost almost 20% of
its readership between mid-1994 and the end of 1985. Durban’s Daily News
dropped from just under 100,000 in the first half of 1993 to 75,960 in the last six
months of 1995 and South Africa’s flagship Johannesburg-based daily, The Star,
fell from 216,684 for the period January to June 1993 to 165,171 for the last half

of 1995 (ABC 2006).

Collectively these declines ~ total daily newspaper circulation fell by 11%, or
134,564 copies between June 1994 and December 1895 (ABC) — signaled a huge
loss of revenue and a dramatic shift within the market and its audience. In most

cases, existing titles have been unable o reclaim the lost ground.



But it was not just the quantity of sales that fell in the wake of the birth of a new
democracy. It was the quality of print media products too. In 2002, an
investigation was launched into the diminishing quality of newspaper and
magazine reportage. The South African National Editors’ Forum (Sanef)
commissioned a comprehensive skills audit of relatively senior (3 to & years of
experience) local journalists. It was hoped the audit would provide important
indicators concerning the state of South African journalism. It did, and the result,
according to the then Sanef chairman and current City Press Editor Mathatha

Tsedu, was “not a nice picture” (2002, p. 5).

Table [ The ABC of declining Sales

1994 1995
Title Jan-Jun Jul-Dec Jan-Jun Jul-Dec
Cape Argus 106,574 97,398 89,014 82,774
Mercury 62,925 57.813 49,874 42,690
Sowetan 217,823 190,588 208,358 207,845
The Star 208,185 191,332 182,119 165,171
Daily News 093,247 87,814 81,032 75,960

Sourca: Audit Bureau of Circulations 2006

The poor skills levels were worse than expected and pointed to deteriorating work
force quality and thus outputs at key levels in the sector. Among the results of the
Sanef audit: 82% of the South African journalists surveyed showed poor
interviewing skills, many demonstrated a weak grasp of general knowledge while

a low level of reporting skills in general was common (De Beer & Steyn, 2002).




Sanef conducted a follow-up study info the skills of first-line managers in news
organisations, dubbed Skills Audit 2, in 2004. The results this time showed
substantial management skills weaknesses. First-line (newsroom) managers felt
less positive than their reporters about their working environments particularly in
relation to career development and remuneration, were aware they didn't
communicate as well as they should and demonstrated significant skills gaps in
self-management, teamwork, strategic initiative and in coping with multiculturalism

and multilingualism (Barratt 2006, p. 48).

Neither were poor skills levels the only evidence of a diminishing journalistic
professionalism in this period. The major trade union for practicing journalists, the
South African Union of Journalists (SAUJ), collapsed and was finally liquidated in
2005. Other trade unions, such as the Media Workers Association of South Africa
(Mwasa) and the South African Typographical Union (SATU) continued in the
sector, but accounted for only a small proportion of working journalists. Both
Mwasa and SATU were intended primarily for the print shop employees working in
the presses. By 2007, no genuine alternative association to the SAUJ had been

established or seemed likely.

In general terms, the support and regularisation of professionalism in the industry
has now been left largely to the editors (who have traditionally and historically
been antagonistic to the rights of journeymen journalists in South Africa), through
their organisation Sanef. Sanef itself suffered various crises of division and

disagreement from its inception in 1998 (Barratt, 2006). Nor was it only poor skills



and the collapsing state of the unions that indicated serious fault lines were

appearing in journalistic organisation and reducing professionalism.

Repeated and public ethical blunders such as cases of plagiarism, biased
reportage in support of political factions and wide scale inaccuracy embarrassed
the industry in the post-1994 period. Major cutbacks of staff and of training
budgets by most media companies in the wake of a gathering recession in the
sector from 1999 to 2002 further undermined the professionalisation of South
African journalists. This was worsened once more by the poor remuneration
packages — that still prevail in the industry — that made offers from the private or
public sector particularly appealing to young, degreed journalists still serving their
apprenticeship in the industry. The result of these trends was the “juniorisation” of
newsrooms and the diminishment of the role of editors relative to management. A
further significant factor in the development of these trends was government's

urgent challenge to the media to transform their organisations racially.

It was not only journalistic skills, circulation figures and the racial make-up of
newsrooms that began to change in South Africa from 1894, The structure and
dynamics of the media market itself started to shift. The alternative press,
consisting of around a dozen foreign-funded or supported but influential anti-
apartheid newspapers, was mostly closed down in the face of funding and
positioning problems (Opatrny, 2007). The mainstream sector itself underwent a
massive overhaul as black and foreign capital entered the marketplace for the first
time seizing control of a variety of significant media enterprises, including Times

Media Limited (TML) and the Argus Publishing and Prinling Company. By



contrast, Nasionale Pers (Naspers), a formerly unilingual and politically partisan

newspaper group, expanded into an imposing, multi-platform, multilingual global

presence with media activities in some 50 countries.

At present, in 2007, South Africa has 43 daily, weekly and bi-weekly commercial
newspapers representing a wide range of different audiences and interests (Milne
& Taylor, 2006). They are owned by four media groups (Naspers1, Johnnic
Communications |.td, Caxton & CTP Publishers and Printers Ltd, and
Independent News & Media Plc). In addition, the country has more than 30
"knock-and-drops”, or local “free sheets", owned and distributed by the major
media groups as vehicles for local advertising (Milne & Taylor, 2008). According
to the most recent survey, there are around 100 authentic community-run
newspapers dotted around the country ranging from regular weekly papers to

sporadic newsletters distributed by hand (Hadland & Thorne, 2004).

The South African newspaper market has seen rapid growth since the year 2000,
marked by new entrants into the market and rising overall circulation and
readership (Miine & Taylor, 2006). Between 2000 and 2005, total circulation of
daily newspapers increased by 38.4% from 1.13 million per day to 1.57 million
(Milne & Taylor 2006, p. 39). Much of the circulation growth was due {0 newly
launched titles, however, leaving the established mainstream papers in a steady

downward curve, reflecting global trends.

' Naspers reorpamised 1ts print media business in 2000 snd renamed this part of the company Media24. With
the date of the change falling in the middle of the rescarch period. T have had 1o use whichever pame is
appropriate [or the citation. This is more accurale, but possibly confising,

10



Overall, circulation levels and market diversity are both at very low levels in South
Africa, in spite of the relatively sophisticated nature of the print media industry. By
2000, South Africa had the second lowest number of print titles in the world
relative to population and a circulation per capita that is the world’s fifth lowest

(Berger 2004, p. 59).

One of the most striking trends in the post-1894 period has been the
commercialisation of the South African print media sector. This has been evident
in the rapid development of the niche, client magazine or contract publishing
sector. Circulation figures from ABC show unprecedented growth in the publishing
and sales of magazines. By 2005, there were about 350 ABC-audited magazine
titles (or 20 million magazines) being distributed in South Africa every month. An
important aspect of the upward trend in custom magazines has been the
challenge it has presented to ethical standards in the industry. The blurring of
advertising material and editorial content has become endemic in the South
African print sector as a whole with significant consequences for media status as
well as for the industry’s long-term financial health (Hadland, Cowling & Tabe,

2007).

According to All Media and Products Survey (AMPS) figures from the South
African Advertising Research Foundation (SAARF), 40.4% of the adult population
read a newspaper at least once a week in 2000, rising only very fractionally to
40.6% by 2005 (cited in Milne & Taylor 2006, p. 39). This is of course low by
developed world standards but is skewed by the large proportion of rural dwellers

(almost half of the population) in South Africa, many of whom are beyond the

11



reach of newspaper distribution chains, or who simply cannot afford to purchase

regular newspapers. Poverty is also endemic in the rural areas.

But few developments have been more significant to the South African media
marketplace in the post-1994 period than the arrival of mass-market tabloid
newspapers. Hallin and Mancini state: “So far as we know, no country that did not
develop mass circulation newspapers in the late 19" to early 20" century has ever
subsequently developed them” (2004, p. 24). This is clearly not the case in South
Africa where a brand new, mass circulation newspaper sector has sprung up

within the last five years.

In 1994, the biggest selling daily newspaper — which sold an average of 191,322
copies per day in the first haif of the year — was The Star of Jehannesburg (ABC
2008). By 20086, South Africa's top-selling daily was a tabloid, the Daily Sun,
currently selling about 450,000 copies a day. Indeed a closer look at the rise in
the circulation of South African newspapers between 2000 and 2005 reveals that
the 38.4% increase is entirely accounted for by the Daily Sun and by the new Zulu
language paper Isolezwe (which had an average daily circulation of 86,232 in

2008).

Excluding these two publications, there has been a decline of 10.8% in the total
circulation of the remaining 17 dailies monitored by the ABC (Milne & Taylor,
2006). Between them, the 11 major metropolitan daily newspapers lost 121,179 in
daily sales over the period. The mainstream newspaper market is generally

considered by media executives {o be a "mature market” in which products are



largely competing against each other for the same audience. As the Naspers
annual report stated in 2003, “most sectors of South Africa's magazine and

newspaper markets are overtraded” (Naspers 2003, 10).

The success of the Daify Sun from its inception in 2003 spawned other similar
tabloid titles such as the Sunday Sun and the Son, both owned by Naspers and
publisher Deon Du Plessis, and the Daily Voice (Independent News & Media PIc).
Similar to their British predecessors, the South African titles were all aimed at the
‘blue-collar market: in South Africa’s case, lower-middle class biack and coloured
reacders. The figures and trends suggest that rather than cannibalise the
readerships of other mainstream titles, the new titles reached many readers who
previously did not buy a newspaper regularly (Du Plessis 2006). In this way, a
mass newspaper market was genuinely constructed from scratch in South Africa’s

recent past.

A final key trend during the period has been realignment in the relationship
between the media and the state. This was inevitable with the regime change
from apartheid state to democracy, but it is clear in retrospect that both sides have
struggled to come to terms with their new roles and responsibilities. The
consequence has been heightened tension between the majority party in
government, the African National Congress (ANC), and the media. Johnston
identifies a series of “points of conflict” that have developed between the ANC and
the print media and characterises these as follows: “At best, the ANC's
relationship with the political press has been distant and neurotically suspicious;

at worst, pathologically hostile” (2005, p. 13). A number of developments serve to



illustrate this shift of relations. They include the state's growing willingness to
intervene in the media in various ways, its reluctance to reform legislation
affecting the media, its entree into mass newsletter publishing and the
establishment of a variety of clientelist-type bonds between government and the

nascent community media sector.

The shift is also evident from the challenge both to and within the media to revisit
its traditional, liberal role of Fourth Estate watchdog in a favour of a more
conciliatory, less adversarial voice. This has corresponded with an increasingly
cosy relationship between majority party political leaders and media owners.
Clearly, wide-ranging and important changes have taken place in the South
African media in the post-1994 period. And while few would dispute the broad
themes of change — journalistic professionalisation, state-media relations, the
proximity of the media to the political system, and the structure of the market — it
is no coincidence that these are the very dimensions singled out by Hallin and

Mancini (2004) as the key indicators for comparative media system analysis.

Political Change

Of course, it is not merely South Africa’s media that has undergone fundamental
change in the last decade and a half. Perhaps more evident to the world at large
has been the seismic change in South Africa’s political life. The country’s
relatively peaceful and rapid transition from apartheid pariah to constitutional
democracy was heralded around the world as a massively important moment of
human achievement. The ‘miracle’ of racial reconciliation delivered Nobel peace

prizes to Nelson Mandela and his counterpart, then deputy president FW De



Klerk. It also set South Africa on a new path of political and econaomic

development.

There were many hallmarks of this political journey. Some were clearly evident to
the whole world, others only to the new breed of legislator who set about
reforming three hundred years of statutory discrimination. As Calland observed
after the country’s first five years of democracy: "South Africa’s Parliament is
unrecognisable from the one that preceded it before 1994... Not only does its
membership comprise a majority of black people who suffered under apartheid,
serving political parties a number of whom were banned until 1990, but its

institutional construction has been almost entirely overhauled” (1989, p. 100).

Key among these statutory hallmarks were the adoption of an interim democratic
constitution in 1993 and its finalisation in 1896. These two documents
encompassed a total overhaul of the country's political culture and its political,
social and judicial system encompassing a Bill of Rights, broad equality and
universal suffrage. This new vision of political practice was embarked upon when
Mandeia's African National Congress (ANC) achieved its anticipated and
substantial electoral majority in 1994 and began a systematic recreation of the
country's entire legislative framework, abolishing, amending or creating hundreds
of laws. In fact, South Africa’s first democratic government passed 534 Acts of
Parliament in its first five years, in itself a "huge achievement” (Calland 1899, p.
5). As Nelson Mandela said in his farewell speech to Parliament. “These have
been no trivial laws or mere adjustments to an existing body of statutes. They

have created a framework for the revolutionary transformation of society and of

15



government itself” (cited in Calland 1999, p. 5). Not all of the laws that contained

anti-press freedom elements were abolished by the new democratic state.

Horwitz has sketched the considerable volume of literature — particularly in the
post-1990 period — that grapples with political transitions and the evolving
architecture of new democratic institutions (2001). This “transition theory’, as it is
loosely referred to, is the product of reflection upon, and abstraction from, the
historically disparate paths to democracy followed in central and southem Europe
and Latin America” (2001, p. 6). Horwitz identifies South Afnica as an example of a
‘transplacement’ transition, according to Huntingdon's classic 1891 analytical
paradigm (The Third Wave: Democratisation in the late 20™ century). This form of
transition is usually ushered in as the result of negotiations between powerful
groups and most frequently occurs in conditions of stalemate. A commeon factor is
the consensual terrain enjoined by both reformers within the ruling regime and
maderates in the opposition (2001, p. 6-7). | would concur with Harwitz that this
does seem to encapsulate important features of South Africa’s political transition.
In addition, his observation that most successful transitions from this category
“oroduce a dispensation that is economically and socially conservative, thus
maintaining the central pillars of capitalist society” is cogent (2001, p. 7). The
citation of the transition theory literature serves to underline an important point:
Democracy has many different forms and encapsulates many different processes.
For Hallin and Mancini's paradigm to gain universal acceptance, it needs to be

able to absorb, and explain, these diverse and often divergent elements.

16



It is necessary to say at the outset of this paper that | have focused almost all my
efforts on South Africa’s print media sector. This is not to negate the import of the
broadcast sector nor of the new media forms that have arisen in recent years. The
hroadcast element of a country's media system certainly features frequently in
Hallin and Mancini's model, often as an apparent tiebreaker when it comes to the
task of clustering. However, while | will aliude in passing to the development of the
broadcasting sector in South Africa, | cannot hope to absorb its complexity and
rapid evolution within the scope of this work. That must wait for a follow-up
investigation. | can say that the indications certainly suggest a correlation with the

findings of this paper.

In addition, scholars have noted the paucity of literature and research concerning
contemporary Afrikaans language newspapers (Botma, 2006). And while | have
endeavoured to include these titles and their parent companies in the current
work, it is unavoidable that there is an emphasis on the English language
mainstream press that refiects the topography of the available scholarship. | do
mean by South Africa’s media “system”, however, all print media titles and their
supporting organisations, including the growing community media sector, along

with broadcast (television, radio and community radio) and new media outlets.

Finding One: Coping with Change

For Hallin and Mancini, change in media systems is essentially about modernity. It
is about the inexorable shift toward a universalised media that is increasingly
autonomous (differentiated from other social institutions), professionalised and

self-assured. It reflects on an ultimate zone, if not point, of convergence in which

17



all media systems become essentially Liberal by nature. This homogenisation, or
Liberal drift, occurs through the dual processes of secularisation and

commercialisation.

In the application of the Three Models paradigm to South Africa’s experience, it
became clear that while both secularisation and commercialisation are real and
demonstrable processes there were other critical factors that acted much more
directly. | have termed these the “triggers of change”. Of the seven triggers
identified, several emanate from within the media itself, such as technological
change, perceptions of reader sentiment and the framing of business strategy.
The others stem from factors external to the sector, for instance from the global

environment, from the state, from commercialisation and from the local economy.

The concept of triggers has been drawn out using the tools of political economy
but perhaps the closest precursor can be found in Blumler and Gurevitch (1985)
who talk about the “motors” of political communications development (p. 204).
These motors are changes in technology, change in the surrounding social and
political system, the relationship between journalists and politicians and the nature
and interests of the would-be audience (1985, p. 204-5). While | would certainly
agree, and indeed have included, changes in technology as a trigger, "changes in
the surrounding social and political system” is much too broad to be a useful
analytical too!l. The interpersanal relationship between journalists and politicians
(on which Blumler and Gurevitch focus their attention), on the contrary, is too
narrow. | suggest that in order to more clearly understand the causes and forces

of change, rather than just the direction and end-result, one needs to isolate the



zones in which change arises. These zones contain the potential, as they have
already demonstrated, to trigger change in media institutions and quite possibly in
society at large. The change generated by each trigger may either enhance or
diminish the degree of dependence. This bears a conceptual resemblance to the
agents within Bourdieu's fields wrestling for dominance. The difference is that
these triggers cross fields and change in one field can trigger change in another.
Critically, these triggers may not only generate rapid change, but this change may
well not be in the direction of the Liberal model. Change is thus more complex

and less linear than the Three Models paradigm suggests.

An example is state intervention. While Hallin and Mancini agree on more than
one occasion in Comparing Media Systems that the state has "always played a
large role” in media systems, particularly those in southern Europe (2004, p. 119),
they do not consign adequate agency to the state in terms of its power to initiate
and shape media system change. They certainly do not contend that change with
a political system largely determines change within its media system. Hallin and
Mancini argue that as a country modernises, the process of differentiation sees
the media system and organised political groups and social institutions diverge:
“Differentiation means... that the media system increasingly operates according {0
a distinctive logic of its own, displacing to a significant extent the logic of party
politics and bargaining among organised social interests, to which it was once
connected” (2004, p. 253). As this differentiation becomes more advanced, the
structure of the political system affects the media system less and less deeply,
because the mass media have become differentiated from it (2004, p. 283). The

more advanced a media system is, in other words, the less the political system

19



will influence it. Conversely, the less advanced a media system is, the higher
degree of political parallelism, the mare impact the state will possibly have. It is

this aspect that Hallin and Mancini have de-emphasised.

The South African experience — and perhaps that of other ‘emerging’ democracies
— is that the political system, including the parties and actors within it, continues to
impact in a profound way on the structure of the media system. In the apartheid
era, it was the state that determined who could publish, what could be published
and for whom. More than a hundred laws underpinned this process including
deeply restrictive regulations which applied, for instance, during states of

emergency.

Developments in the political system sparked equally dramatic change in the
media sector. The advent of democracy itself created an ideological confusion of
purpose within the alternative media sector but also dried up funding from
sympathetic, anti-apartheid sources (Opatrny, 2007). The end of South Africa's
political and economic isolation, accomplished largely within the domain of the
political system, also exposed the entire media sector, after decades of glorious

and uncompetitive isolation, 1o the forces and interests of the global media

marketplace.

In the post-apartheid era, state intervention continues to shape the industry in a
direct way. As Teer-Tomaselli has argued, “the nation-state, far from becoming
irrelevant, has become a key player in driving the project of neo-liberalism, reform

and restructuring” (2004, p. 7). Many of the apartheid era press laws remain on



the statutes, in spite of repeated requests to the contrary. New, post-1994 laws on
employment practice, racial transformation, cross-media ownership, black
economic empowerment and foreign exchange controls continue o regulate
newspaper company development. This is symptomatic of a state that has been
persistently interested in harnessing the power of the mass media to consolidate
its own. Even though this may ostensibly be for the furthering of democratic
objectives, such as greater social equity and the consolidation of the political
system, it nonetheless signals not greater differentiation between the media and

the state, but indeed the opposite.

As this example suggests, when one introduces countries that have endured far
more rapid, more recent, more comprehensive change, the model struggles to
cope. it generalises the causes of change, assumes that change leads to greater
differentiation and overestimates the power of Liberal drift. It is possible that the
combination of these counter-tendencies in any one system will be sufficient to
permanently constrain, or at best distort, the powerful forces of homogenisation

and differentiation that underpin the model.

Finding Two: Liberal Drift

South Africa has made a recent shift from authoritarianism to democracy and this
has resulted in a blending of the system's paternalistic, authoritarian (and
traditional) inclinations together with more modern, pluralist elements. These
elements exist in a state of tension. At root are a concentration of power and a
diminishment of accountability that may exacerbate emerging democracies’

vuinerability to heightened state intervention in the media.



South Africa’s political context in the post-1994 era is one in which a powerfully
positioned majority party, the African National Congress (ANC), dominates public
life and discourse. The ANC has won ali three elections in the democratic era,
gach with growing majorities. In the last election in 2004, the party won in excess
of two thirds of the electorate’s support giving it effective and substantive power at
all three levels of government. The two-thirds majority also gives the ANC the

power to amend the country's Constitution.

In an environment of single-party dominance within a majoritarian system with a
weak level of accountability, this could lead (as it has in South Africa) to repeated
bids by an active state to roll-back media power and autonomy. This does not
mean that democracy itself is in jeopardy. It may mean, however, that the
expansion of media freedom is less likely in a democracy that is dominated for

long periods by a single political party.

Emerging democracies may present a different category of democracy in which
inherent or traditional values militate against the kind of Liberal drift envisaged by
Hallin and Mancini. In South Africa’s case, this stems from the lack of
accountability within South African’s political architecture together with its
consensual decision-making style rooted in ancient indigenous practice. The
consequence is an increasing concentration of power that is by no means typical
of the differentiated media and political systems populating the Liberal model. This

lends credence, furthermore, to critics’ concerns (as well as to Hallin and



Mangcini's own anxiety) that the dynamics of power is an under-represented

concept within the Three Models paradigm.

Finding Three: Commercialisation

Commercialisation, Hallin and Mancini argue, “has in general weakened the ties
between the media and the world of organised political actors” (2004, p. 282). My
research indicates, however, that far from weaken the ties between the media and
the political system, commercialisation — in the South African case — has in

several ways strengthened them.

Commercialisation has made the connection with political life and with political
actors stronger as new opportunities arise to use the media commercially for the
state, without appearing to be exerting influence that is too close. As media
companies themselves diversify into different media and different forms, the ties
with regulating agencies, government departments and state institutions grows.
By 2004, the South African government was spending almost R50-million (about 5
million euros) a year on advertising. This outlay made it the sixth biggest
advertiser in daily newspapers in that year (Nielsen Media Research cited in Milne
& Taylor, 2006). Commercialisation, in other words, has not necessarily
diminished the connection between the media and political structures. It has just

changed it.

A variation of this trend has been evident in other countries of the subcontinent
where “many state-owned media in Southern Africa are also becoming

increasingly commercialised without gaining any autonomy from government



(Berger 2002, p. 37). It is indeed quite possible that commercialisation has

strengthened the bonds hetween the two. This conclusion militates against Hallin

and Mancini's notion of differentiation.

In addition, by allowing the state to pay for content, often without signaling that
this constitutes advertising (see Hadland, Cowling & Tabe, 2007), the new climate
of commercialisation allows for a new opportunity for indirect intervention in the
print rmedia. The supposition is supponted by analysis emanating from other
countries and regions, including central America and Africa. In his work on
Gacetilla — advertising disguised as news — Jose Luis Benavides describes this
form of content as a central feature in the finances of contemparary Mexican print
news media (2000, p. 85). He also argues that it is a “key ingredient in a system
of governmental press subsidy, essential in explaining the way in which the
Mexican press has served as a propaganda tool for both the Mexican government
and the ruling Institutional Revolutionary Party (Benavides 2000, p. 85).
Benavides concludes in his work that government advertising (particularly

gacelillas) is an important element of “press control” in Mexico (2000, p. 86).

Tettey notes the common occurrence in African democracies of the withdrawal of
government advertising to starve critical media outlets of income. Commercial
advertisers are also cajoled into pulling their own advertisements in newspapers
considered to be at loggerheads with government. In South Africa, virtually every
newspaper, including free ‘knock-and-drop’ titles and community papers, carries
some form of government advertising. Commercialism, in the South African

cortext, has thus lead to a subtle subsidisation of the media by the state. This is



creating a dependence on advertising revenue from the state for many titles but is
also contributing to the deterioration of ethical values that commercialism and

dependence naturally brings with it {(see Hadland, Cowling & Tabe, 2007).

Finding Four: State Intervention

While Hallin and Mancini's indicators are meant {o predict the likelihood of
intervention per se, Comparing Media Systems does not devote much time to
analysing different forms of intervention, particularly of the coercive type in young
democracies. This is not surprising, perhaps, as governments in Denmark or
Great Britain are unlikely to send paramilitary police into newsrooms to sart out
the editor. Sadly, this is a more common phenomenon in newer democracies,

maost particularly in Africa.

Tettey (2001) lists a number of different forms of coercive intervention often in
blatant contravention of an African country's own legal or even constitutional
provisions. These, at times unorthodox, modes of intervention noted by Tettey
include “various acts of silent or overt recipracity” among African governments
aimed at stifling the media, corporal punishment (as occurred recently on one
editor in Ivory Coast), the use of state-owned media to discredit media critics, the
passage of laws making insulting the president or members of parliament
punishable offences, the withdrawal of government advertising and a number of
“very indirect ways of hurting the media, by using the citizenry or their supporters

as agents of intimidation and violence” (2001, 17-20).



We find in South Africa too a disconnection between constitutional rights and
actual state practice. Within the deeply sympathetic framework of constitutional
rights, many loopholes exist and countertendencies have apparently emerged.
Old apartheid era legislation containing deeply anti-press restrictions has been
used by the state repeatedly in the new democratic era (see Tomaselli 1997, p.
8). At times these archaic laws are used to demand the revelation of source’s
identities, at others to prevent newspapers from publishing articles. This practice
has sparked the ire of South African editors and a series of meetings have been
held with the highest branches of the state, including the Presidency, in the as yet

unsuccessful bid to resolve the issue (see Barratt, 2006).

While the political system has seen the establishment of a constitutional and legal
framewaork that includes fundamental protection for a free press, a powerful
democratic state is also more than capable of stalling, if not reversing, the process
of differentiation to ensure its own narrative is the one that predominates in the
mass media. In this way, it continues to act as a key catalyst for change in the
media marketplace. It also seeks continually 10 intervene in and shape the media

system and to deepen its dependence on the political system.

Conclusion

There are elements of this analysis that may be uniquely South African, such as
the very recent development of a mass press. But there is also plenty of reason to
suspect that these experiences, and the modifications they infer, may well be
applicable not only to emerging democracies in Africa but elsewhere in the world

too. Naturally, further comparative research involving other new democracies,

206



particularly those emerging with authoritarian pasts and fragile presents, would
allow the usefulness of the modifications | have suggested to be tested further.
Certainly, scholars have expressed their anxiety that Africa “is in danger of
backsliding democratically” (Berger 2002, 36) and this confers a certain urgency

to the task.

Hallin and Mancini ask, “is media system change simply one result of ... changes
in society and politics, or might it play some independent role?” (2004, p. 267).
The answer, from the South African case study, would seem to suggest that
media system change is very much the dependent variable in a context of rapid
political and social realignment. This was indeed the argument in Four Theories of
the Press (Siebert et al, 1956), the predecessor to Comparing Media Systems.
Just as it posed the question, “why is the media like it is?", Four Theories

continues to challenge comparative media analysis.

It also becomes evident in using the Hallin-Mancini paradigm that South Africa’s
print media is headed in the wrong direction, if one supposes that the Liberal
mode] has come to constitute a consensual position on the ideal role and function
of the press. This is a worrying and perhaps controversial aspect to the exercise

of locating Scuth Africa within the Three Models paradigm.

The evidence suggests that instead of groping its way toward utopian media
Liberalism, South Africa is slipping toward polarised pluralism. This can be
gleaned from many traits that characterise South Africa’s media system and its

inter-relationship with the world of politics.



In South Africa, political parallelism is on the rise, state intervention is increasing,
journalistic professionalism is declining and the media system is shifting in a
manner that will heed, and possibly reverse, the processes of differentiation and
indeed of democratisation. This is a very different tale from the inexorable
convergence on a homogenised Liberal model that Hallin and Mancini anticipate.
Even though factors are evident that would support thig Liberal drift, including
technological and global journalistic trends, these may not be enough to propel a
new democracy far across the matrix. Indeed, polarised pluralism beckons. And
while Hallin and Mancini refuse fo rank the models in terms of their democratic
purity, it is evident from their prediction of the Liberal model's eventual triumph
that this is the natural and indeed inevitable end-point of a global, democratic
media. My research suggests that vision may be wishful thinking given the great
power of historical trends and legacies and the new forms of democracy

represented by the latest generation of adherents.

Reference list:

Barratt, E. (2008). Part of the story: 10 years of the South African Nalional Editors’
Forum. Johannesburg: Sanef.

Benavides, J.L. (2000). Gacetilla: a keyword for a revisionist approach to the palitical
economy of Mexico's print news media. Media, Culture & Society 22(1): 85-104.

Berger, G. (2002). Theorising the Media-Democracy Relationship in Southern Africa. The
International Journal for Communication Studies 64(1). 21-45,



Berger, G. (2004). More media for Southern Africa? The place of politics, economics and
convergence in developing media density. Critical Arts 18(1). 42-75,

Blumler, J.G. & Gurevitch, M. {1995). The Crisis of Public Commurication. London:
Routledge.

Boima, G.J. (2006). The Structure of Conlent; the political economy of Die Burger
Western Cape, 2004-5. Unpublished paper presented at the 2008 annual South African
Communications Association {Sacomm) conference, Creating the Media Future,
Stellenbosch.

Calland, R. (ed) {1999). The First Five Years: A Review of South Africa’s Democratic
Parliament, Cape Town: [dasa.

De Beer, A.5. & Steyn, E. (eds) 2002. Focus on Journalism Skills. Ecquid Novi 23(1):11-
86.

Hadland, A (2007). The South African print media, 1924-2004: An application and critique
of comparative media systems theory. Unpublished PhD dissertation, submitted for

examination in February 2007. Centre for Film and Media Studies, University of Cape
Town.

Hadland, A. & Thorne, K. (2004). The People’'s Voice: The development and current stale
of the South African small media sactor. Cape Town: HSRC Press.

Hadland, A., Cowling, L. & Tabe, F-T. (2007). Advertising in the News: Paid-for content
and the South African print media. Cape Town: HSRC Press.

Hallin, D.C. & Mancini, F. (2004) Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Falitics. Cambridge: Cambridge University Press.

Horwitz, R. (2001). Communication and Democratic Reform in South Africa. Cambridge:
Cambridge University Press.

Jacobs, 5.H. {2004). Public sphere, power and Democratic Politics: media and policy

debates in post-apartheid South Africa, Unpublished PhD thesis, Birkbeck College,
University of London.

Johnston, A. (2005). The African National Congress, the print media and the
development of mediated politics in South Africa, CriticalArts 19(1&2): 12-35.

Miine, C. & Taylor, A (2008). South Africa: research findings and conclusions. Londen:
African Media Development Initiative, BBC World Service Trust.

Opatrny, L. (2007). The post-1990 demise of the alternative press. Unpublished Masters
thesis. University of Cape Town.

Sigbert, F., Peterson,T. & Schramm, W. (1956). Four Theories of the Press. Urbana:
University of lllinois Press.

Teer-Tomaselli, R. {2004). Transforming state-owned enterprises in the global age:
lessons from broadcasting and telecommunications in South Africa. CriticalArts 18(1):7-
41.



Tettey, W.J. (2001). The media and demaocratisation in Africa: contfributions, canstraints
and concerns of the private press. Media, Culture & Society 23(1): 5-31.

Tomaselli, K. (1997). Ownership and control in the South African print media: tlack
economic empowerment after apartheid, 1990-97. Ecquid Novi 18{1): 21-68.

Tsedu et al. (2002). Response to Skills Audit, in De Beer, A.5. & Steyn, E. (eds). Focus
on Journalism 3kills. Ecquid Nowvi, 23(1): 2.

SURVEYS & REPORTS

Audit Bureau of Circulations 2006. The ABC keeps a running database of certified
circulations up to the current quarter and going back many decades. The data used in
this thesis was supplied by ABC during the course of 2006.

Naspers (Media24) Annual reparts: 1994-2005.

Stayn, E. & De Beer, A.S. (2002). ‘South African National Skills Audit’. Unpublished
report, prepared for the South African National Editors’ Forum {Sanef), and the Sanef

Education and Training Committee (ETC). Retrieved from hitp://Amww. mediatenor.co.za
(November 12, 2006)

INTERVIEW

Deon du Plessis, Publisher and co-owner, Die Son, on Wednesday 19 October, 2005 at
the Media24 building in Auckland Park.

30



